onsdag 7 januari 2015

Parfym: Floris JF och No 89

När man talar om klassiker inom parfym dyker nog en och annan doft osökt upp för många. Om man ser från ett större perspektiv och tittar på tillverkare så bör nog Floris ha en ganska given plats ändå. Med sina, smått ofattbara, 285 år i branschen är Floris den näst äldsta återförsäljaren i sitt slag och Englands äldsta märke inom skönhetsprodukter. Då mina erfarenheter av Floris tidigare varit i princip obefintliga bestämde jag mig för att ändra på det och undersöka dem närmare.



Först ut för Floris dofter är JF som fått sitt namn från grundaren Juan Famenias Floris. Denna, liksom övriga Floris-dofter, står ej att finna bland de mindre skönhetsbutikerna som enbart rymmer de idag mer namnkunniga märkena. Sett till prisläget kan dessa nog anses något dyrare än vanligare designermärken.

Detta står att läsa om JF:
"JF inleds med en uppfriskande explosion av bergamott, citron, lime och mandarin kombinerat med en aromatisk kryddblandning. Hjärtnoten består av petitgrain och enbär, och doften avslutas med en basnot av cederträ, ambra och mysk. Allt detta skapar en omisskännligt maskulin karaktär."

Att det är bergamott och citrusfrukter i toppnoten är bortom allt rimligt tvivel. Det är en lätt och fräsch doft med intensiva inslag från citrusfrukter. Något för intensiv citrus var min första tanke, men efter några dagars användning växte doften helt klart på mig. Flickvännen, som här får representera kvinnorna, fann doften fräsch och detta är helt klart en parfym jag kan tänka mig att använda.


Nästa parfym är No 89 som hämtat sitt namn från Floris adress på Jermyn Street i London. Ian Fleming var en hängiven Floris-användare och just No 89 ska han ha gett sin agent James Bond som standardparfym.

No 89:
"Apelsin och bergamott blandat med lavendel och neroli anger tonen för denna klassiska doft. Ett blommigt hjärta med en touch av kryddig muskot understryks av en träig bas. En doft inspirerad av den engelske gentlemannen."

Floris No 89 är en blytung klassiker vars introduktion är omöjlig att undgå. Då JF var föregångare med sin flyktiga doft kom denna som en rak höger när jag i all min naivitet anlade parfymen i samma mängd som innan. Jag insåg snabbt att jag hade att göra med en tungviktare och efter att ha lagt dag ett med parfymen bakom mig fick jag börja använda den betydligt mer sparsamt. Det rappa och brutala omdömet från min bättre hälft löd: "byt!". Ett omdöme som inte lämnar några frågetecken, men värt att notera är att jag faktiskt första kvällen fick en komplimang för min doft. Kvinnor har tidigare lämnat mig förbryllad, så även nu. Sammanfattningsvis passar denna eleganta och maskulina parfym bra för vissa och sämre för andra. Många är de som hyllar denna parfym, och jag måste säga att jag förstår dem, även om jag överlag föredrar något lättare dofter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar