fredag 5 februari 2016

E-bok: Sun Tzus The Art of War


För en tid sedan kan jag ha lovat att återkomma om både e-böcker och om Sun Tzus  The Art of War. Och då man ska hålla vad man lovar så tänker jag nedan göra så.


 


Då jag alltid har uppskattat böcker, både att läsa i, men även som inredning så var jag redan från start ganska klar med vad jag skulle föredra av riktiga böcker kontra e-böcker. Jag vill gärna äga böcker i fysisk form och ha ett stort bibliotek hemma. Därmed är jag inte nödvändigtvis en stönig bakåtsträvare som räds utvecklingen och ser det som ett hot mot böcker som sådana. E-böcker är bra. Jag läser helst fysiska böcker men jag läser faktiskt även en bok på telefonen, just för att fånga upp de små stunderna där man kan klämma in några sidor och inte konstant bär en bok med sig. Min farbror läser numera på en iPad, detta för att hans syn är begränsad men även för lättillgängligheten. Han har ändå en ansenlig mängd böcker i sitt hem. Testa en e-bok och se vad du tycker. Som komplement finner jag det perfekt.


Och boken då? Tja, det var ganska inte den bästa upplagan jag fick tag i då boken till övervägande del bestod av fotnoter med spekulationer och tolkningar, dessutom på engelska. Annars är det inte så lång läsning utan mer en rad tips i hur man utövar någon sorts krigsföring, något som även setts tillämpbart i förhandlingar och mindre primitiva strider ända fram till idag. Det anses vara en ”klassiker” och inte helt otänkbart är det något jag därmed gärna läser. Jag ångrar det inte och jag tror att de flesta kan snappa upp något tänkvärt i denna bok.


 Se mer om boken på Goodreads.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar